inge1984.reismee.nl

Ondernemen in Peru!!

Ik ben op de helft!!! Op dit moment ben ik alweer 2 maanden in Zuid Amerika. Wat gaat de tijd toch snel. Mijn spaans is de laatste 2 weken ontzettend vooruit gegaan. Ik kan nu een gesprek volgen, vragen stellen, antwoord geven.Ik heb al veel meegemaakt,veel ondernomen.

Helados Holanda – Cajamarca

2 dagen geleden heb ik de bergen van Cajamarca tijdelijk ingeruild voor het strand. (In februari met de carnaval keer ik weer terug!) Cajamarca is schitterend, maar ik ben niet ‘zo’n bergmens’. Geef mij maar lekker zon, zee, strand. Daar voel ik me lekker vrij.

Ondanks dat ik niet zo’n bergmens ben, heb ik de laatste 2,5 week met veel plezier met Pim en zijn vrouw Luz Marina meegedraaid. Wat een ondernemers! Ik heb de afgelopen tijd bij hen ingewoond en heb alle facetten van hun bedrijf gezien en veel mensen ontmoet. Een super mooie ervaring!Ik ben o.a. 3 dagen met de filmmakers op pad geweest. Pim en Luz laten een korte documentaire maken over hun werk in Cajamarca met dove en slechthorende mensen.Verder heb ik deelgenomen aan een ‘stille vergadering' en daarna een artikel hierover geschreven voor de stichting gelijke kansen Peru.

Een ‘stille’ vergadering

Iedere week wordt om 19.45 in de ijszaak van Pim en Luz Maria ( helados Holanda) op plaza de Arma, een bijeenkomst georganiseerd voor dove en slechthorende mensen. Pedro is de voorzitter van de club. Hij leidt de vergadering en ontvangt de mensen. Na iedere bijeenkomst heeft Pim een gesprek met Pedro om te kijken wat goedis gegaan en wat hij kan verbeteren.

Pedro is een dove man van 40 en een kei in de doventaal. Vanaf jongs af aan heeft hij zich moeten bewijzen. Hij is een ‘gedreven acteur’. Ik spreek helaas niet de doventaal, maar kan Pedro wel verstaan. Hij kan perfect uitbeelden wat hij bedoelt.Door de weeks gaat hij op bezoek bij scholen om ook docenten te onderwijzen over zijn wereld en over de gebarentaal. Kinderen die doof zijn in de klas, zijn namelijk niet stom! Ze horen er ook bij. Een docent maar ook een klas moet alleen weten hoe te communiceren!Zo heeft een doof kind ook de kans zich te ontwikkelen.

Pedro is een voorbeeld voor alle dove mensen in Cajamarca, maar ook voor de meeste dove mensen in Peru. Wanneer hij op straat loopt wordt hij door veel mensen begroet. Hij heeft al veel gereisd, ondanks zijn beperking. Hij gaat er voor. Hij wil graag gezien worden. Hij is aan het werk en neemt deel aan de Peruaanse maatschappij met zijn vrouw Fanny en zijn 2 kinderen die ook doof zijn.

Deze week had ik de eer om deel te nemen aan een voor mij ‘stille’ vergadering. Wat een mooie ervaring. De vergadering werd geopend met een voorstelronde. Na een rondje namen op het bord schrijven….. kende ik iedereen al een beetje en voelde ik mij niet meer een buitenstaander. Na het rondje beroepen…. Had ik door waar iedereen vandaan kwam.D e mensen vonden het leuk om aan mij te vertellen wat ze deden. Pedro is een goede onderwijzer. Hij gebruikt het bord om de structuur van de vergadering aan te geven, zodat ik ook de grote lijnen kan volgen. Na 2 intensieve uren van gesprek, discussie etc. vertrekken zijn ‘vrienden’naar huis met een goed gevoel en brede smile op hun gezicht.Tot volgende week Pedro!

Otra cosa restaurant & Fair mail

Op dit moment zit ik in Huanchaco, aan het strand. Heerlijk weer: 25-30 graden. Ik slaap met 3 andere vrijwilligers in het otra cosa restaurant. Ook hier ontmoet en kijk ik mee met ondernemers…het is een gezellige boel hier! Het eten is heerlijk, de sfeer is goed.

Dit restaurant aan het strand is 7 jaar geleden op gezet door 2 Nederlandse mensen.Ze zijn gestart met het restaurant en zijn daarna bekend geworden met hun bedrijf fairmail, een bedrijf wat wenskaarten produceert in Peru en India ( en o.a. verkoopt aan de hema en wereldwinkels). Janneke en Peter zijn op dit moment ook in Huanchaco. Ze komen ieder jaar nog terug. Leuk en interessant om ze te ontmoeten.

Berry ’de brabander’ ( een vriend van Pim), heeft 3,5 jaar geleden het restaurant overgenomen en draait het nog steeds met succes.Ik kijk met Berry mee en leer. Ik ben vandaag mee naar de markt geweest om inkopen te doen, ik pas op zijn dochter ( ik ben tante Inge :) en help met koken etc. Ik help dus zover het nodig is mee in het restaurant en huishouden van Berry. Het is een grote familie hier!

Reacties

Reacties

Esther

Zo te lezen ben je volop bezig en maak je allerlei bijzondere ontmoetingen en andere zaken mee. Blijft leuk en interessant om te lezen. Veel succes en plezier met je 2e helft van je reis.
Lieve groeten!

Claudia

Wat klinkt dit super allemaal! Ik ga nu ook nog even je foto's bekijken.

Liefs, uit een koud en nat kikkerlandje
Claudia x

Francien

Hoi Inge, ik ben blij dat je nog de tijd kan vinden om verslag te doen, leuk om zo op de hoogte te blijven. Ga nu nog even de foto's bekijken!
groeten francien

Kiki

Gelukkig dat ik helemaal niet jaloers ben, als ik kijk naar jouw zonnige en gezellige foto's, terwijl ik achter mijn computer zit met de regen hardtikkend op het dak.. Geniet lekker Inge! Gelukkig ben je 'pas' op de helft :) Dikke xx

Silke

Hoi hoi Inge,

Goed om te lezen dat je veilig bent aangekomen aan de kust. Moet wel lachen om dat "tante". Dan moet ik altijd aan die surinaamse kinderen denken die bij mij in de klas kwamen en op mijn vraag wie ze op kwam halen van school zeiden: "me taaaante" En elke dag was het een andere tante, hahaha.

Geniet er maar lekker van!

kim

ha Inge,

tjonge 't is een heul boekwerk......je moet wel bruin worden daarzo........wel leuk om te lezen en mooie foto's om te bekijken.......what's up with that big ass maïskolf btw ;-)

tot over heulheul lang nog niet eens op de helft......in ieder geval qua werk dan he.....

Ans

Wat een interessant verhaal over die stille vergadering.
En aan de kust voel je je ook al thuis!!
Geniet met volle teugen want de tijd gaat erg snel.
xxx mama

neiske

ola chica,

Hier regent het heerlijk. Lekker weer om verkouden te zijn, anders hoor je er niet bij.. hahaha en lekker flms te kijken... super mooie foto's! strand.. mmm in gedachten zie ik het voor me.... Fijn dat je het naar je zin hebt... lekker genieten!

xxxx

Marian

Komt goed uit dat je leert koken, dan kunnen wij dat na je vakantie eens proeven en meteen bijpraten... Geniet ze, maar dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen, he ???

Ria

Heij Inge, ik heb je gevonden?! Goed he.
Eindelijk kan ik wat van ons laten horen, ligt helemaal aan mij hoor. Ik heb natuurlijk wel alle verhalen van jou gelezen en gehoord bij oma en opa.
In Zijtaart gaat alles naar wens. Als het mee zit gaat Ruud vanaf volgende week weer studeren. Hij weet alleen nog niet of het levensmiddelentechnologie wordt of ICT. Is bijna hetzelfde....
Heij Inge groetjes en dikke kus.

karlijn

Wat gaaf dat je mee bent geweest met die filmmakers :-) Zo'n stille vergadering lijkt me super interessant om bij te wonen. Die Pedro lijkt me ook wel een intrigerende vent haha.. Erg cool dat dit in de ijszaak van Pim en Luz Maria plaatsvindt.
Klinkt erg fijn dat je in zo'n ' grote familie' bij het strand-restaurant zit. Prima plek om te vertoeven denk ik zo,

Have fun!

Liefs xxx

Marian

He, Inge,
Ik wilde je toch even laten weten dat we vanmorgen de eerste sneeuw gezien hebben van deze winter en dat het deze week behoorlijk gaat vriezen.... Denk je dan aan ons ????

ria

Hey Inge,
Henri gaat morgen voor 2 weken naar Vietnam. Als het hier 10 graden gaat vriezen, heb je dan wel een idee hoe koud dat het dan ,s nachts kan zijn. Als jij dan even wat zonnestralen deze kant op stuurt wordt het vanzelf weer warm.
p.s. de sneeuw blijft liggen!

Hosai

Hey Inge,

Leuk om je verhalen te lezen en je mooie foto's te zien. Wij zitten hier met -11 en jij lekker in de zon, geniet ervan zolang het kan voordat je het weer zit je weer op de bank in Holland! We missen je en hopen je snel en gezond weer terug te zien!

Liefs, Hosai

Cissy

¡Hola chica Brabantia!
¿Como van las cosas en Peru? Tus historias son muy amable a leer :) ¿Puedes entenderme? ;)
Ah joh, jouw Spaans zal wel vele malen beter zijn dan dat van mij! Disfrutas mucho allá!
Besos

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!