inge1984.reismee.nl

Vrij in Buenos Aires

Toen ik donderdag naar huis terug liep vanaf Avenue Cordoba, besefte ik hoe vrij ik me voelde. Het is een heerlijk gevoel dat je anoniem door zo’n grote wereldstad kan slenteren, kan gaan en staan waar je wilt.

Na 3,5 week ken ik goed de weg hier. Ik heb me verplaatst via taxi, bus, metro en trein. In het begin ben ik nogal eens op een verkeerde plek uit gestapt en heb ik veel en ver gelopen, maar na een tijdje weet je hoe alles werkt en dan is BA in een keer niet meer zo ‘groot!’

Hollandse dames

Vorige week heb ik via school 2 Nederlandse dames, Marlieke de Ruyter en Lieke de Vrij, leren kennen. Zij zijn gisteren vertrokken naar het zuiden van Argentinië om daar walvissen, zeeleeuwen etc. te gaan bekijken: Puerto Madryn.

De laatste week zijn we dus samen op pad gegaan. Marina had vorige week vrijdag kaarten geregeld voor club Niceto. Daar speelde een band om 2.30 uur ’s nachts! Ik stond op de gastenlijst. De dames konden ook gratis mee naar binnen. Verder zijn we tango gaan dansen in La viruta, gegeten en gedronken in Acabar, yoga, plaze Serrano, Mama Racha. Kortom: we hebben veel tijd samen doorgebracht! Wat een heerlijk vrij vakantiegevoel ;-)!

La Boca

Donderdag was het een nationale vrije dag in Argentinië. Ik vertrok om 14.30 met de lokale bus 152 naar La Boca. Dit is een van de fleurigste volkswijken van de stad. Een mooie busrit langs alle bezienswaardigheden van BA. Raampje open, windje erbij, zonnetje op het gezicht. Heerlijk! Het toeristische stuk vond ik minder interessant: grote touringcars, massa’s mensen, goedkope tangoshows, straatventers. De wijken daaromheen en de haven zijn super! Je kan hier geweldige foto’s maken door de kleurrijke graffiti en muurschilderingen. Naast Palermo vind ik dit een van de mooiste wijken. Het is rustiger, de huisjes zijn schattig en je kan hier heerlijk relaxen.

De moeders gaan voor vrijheid en gerechtigheid

‘Op 30 april 1977 verzamelde een groepje van veertien vrouwen zich op het ‘Plaza de Mayo’ tegenover de Casa Rosada, waar de toenmalige dictator Jorge Rafael Videla was gezeteld. De vrouwen hadden één gezamenlijk doel: informatie verkrijgen over hun verdwenen kinderen. Videla gaf geen gehoor aan hun eis. De moeders gaven echter niet op en bleven elke week terugkomen. Het kleine groepje moeders breidde zich in de loop van de tijd uit.

A.s. donderdag ga ik om 15.30 ’s middags naar het beroemde plaza de Mayo. Ik ben er al geweest maar wil graag terug om ‘kennis te maken’ met ‘de moeders’. Al drieëndertig jaar lopen ze elke donderdag hun vaste ronde om het monument dat zich op het midden van het plein bevindt.Zij strijden voor vrijheid en gerechtigheid en zijn sinds vandaag de dag de belangrijkste mensenrechtenorganisatie in Argentinië.

Gisteren kwam ik bij toeval uit op 'plaza de mayo'. Ik wilde naar Puerto Madero om af te koelen in de haven. Het was namelijk 32 graden.! Toen ik de metro uitstapte kwam ik terecht in een mensenmassa van 10.000den mensen. Het was vandaag 'Fiesta Patria Popular'. In argentinië hebben ze een ‘presidenta:’ Cristina Fernandez. Op 24 oktober 2011 heeft zjj de herverkiezingen gewonnen en zij werd die dag herbenoemd. Muziek, feesten, vlaggen met de teksten libertad- vrijheid, t-shirts met we love Cristina, groot podium met live muziek. Erg gaaf om dit mee te maken.

Iguazu en Salta

zaterdag 17 december vlieg ik naar de watervallen van Iguazu en daarna vlieg ik op de 20ste door naar Salta. De 2 bekendse plekken van het noorden. De hostels zijn al geboekt. In Iguazu zit ik midden in de jungle. In Salta bevind ik me tussen de rotsen, bergen etc. Op 26 december om 7 u ’s ochtends ben ik weer terug in BA. 27december vlieg ik naar Peru. Kerst vier ik dus in Salta, in de bus en 1 dag in BA.

De 17de ga ik ook uit mijn appartement. Ik heb hier 1 maand gewoond! Wat gaat de tijd toch snel. Ik zal het erg gaan missen, want het is een fijne plek. Ik heb hier een super mooie tijd gehad. Daarentegen heb ik ook weer behoefte aan frisse lucht

Laughing
, natuur etc. Op naar een nieuw avontuur in het noorden van het land!

Hasta Pronto!!!

P.s. Super leuk om al jullie berichten te lezen!!! Muchas gracias! Waarschijnlijk zet ik al eerder een verhaal op deze site. Zo niet: fijne feestdagen voor jullie allemaal!!!!

Reacties

Reacties

marjolein

lekker!!! geniet vooral!
xxx

neis

Wat klinkt dat goed! In gedachten reis ik met je mee! Weer op de natuur, waar je je vast ook thuis gaat voelen. Heb filmpjes in de trein gemaakt, om je te laten zien, hoe mooi ook nijmegen is...haha... probeer in de trein meer naar buiten te kijken. om te genieten van het mooie nederland! Ook om mijn verlangen om naar het buitenland te gaan te temperen... haha... maar ben zo verliefd...haha.. dat alles mooi is. dus geniet! Xxxxx

Kim h

Wederom super! Wat blijven je verhalen leuk om te lezen, je voelt gewoon dat je geniet!!

Alvast fijne feestdagen, ook voor jou! Cheers!!

X

Marian

Heerlijk!!! En hoe goed is je Spaans nu al? Kun je het boekje al lezen?

Veel plezier daar - geniet ervan!

Esther

Mooie verhalen en foto's! Ik ben wel onder de indruk van de muurschilderingen en graffiti. En goed om te lezen dat je zo geniet!
Fijne feestdagen, in de bus of waar dan ook. Het zal hoe dan ook wel bijzonder zijn!
Lieve groeten

Renée

Fijn om te lezen, dat je het zo naar je zin hebt!
Que disfrutes todo!

Muchos besos desde Erp:)...

silke

hehe eindelijk een levensteken van mij. vind het super om al je verhalen te lezen en te zien dat je ja zo VRIJ voelt en het naar je zin hebt. leuk dat je deze trip naar het noorden maakt. Vooral nu je spaans matuurlijk al vloeiend is ,is dit gaaf. Kun je met de locals mingelen. Hier alles redelijk. Ben druk bezig met mijn herstel en ga nu een 4 maanden durend traject in bij een bureau die mij weer aan het werk gaat helpen. De burn out uit dus haha. Heb er wel vertrouwen in maar kom mezelf heel erg tegen hoor. Ik ga vandaag skype installeren dus wie weet tot snel (heb eindelijk headset gehaald).

Fijn kerst! feliz navidad!

liefs Sil

Oppassen!!

Ik lees toevallig jouw blog, ik kom ieder jaar in Buenos Aires, maar schrok van jouw verhaal over La Boca. Ga daar alleen lopen in de toeristische straatjes, Caminito, en niet er buiten! Dat is erg gevaarlijk er worden daar veel mensen overvallen. Meestal word je ook onmiddelijk teruggestuurd door de politie die daar rondloopt. Denk nou niet dat alle wijken gevaarlijk zijn in Buenos Aires, echt niet, maar deze wijk moet je als toerist echt niet in gaan! Ik wens je verder veel plezier, groeten van een moeder wiens dochter in Buenos Aires woont.

Ans

Hallo Ingel
Gezellig, weer een verhaal van jou!!
Schrok wel een beetje van het bericht van oppassen!!
Ben je wel voorzichtig.

Suus

Hoi!

Zeker weer mooie verhalen, erg leuk om te lezen!
En inderdaad, een gewaarschuwd mens telt voor 2...Goed om te horen dat je je heerlijk vrij voelt daar, maar kijk uit dat het niet overslaat naar té nonchalant, want dat zul je net zien dat je iets overkomt...(zoals beroofd worden in Chili ;-) maar blijf vooral genieten daar, ook tijdens de feestdagen!!

xx Suus

Hilde

Hola Inge,

Het gaat je goed af zo te horen!
Spannend dat je straks verder reist en leuk om te lezen dat je daar zo positief over bent.
Mooie foto's. Je straalt helemaal.
Feliz Navidad tambien, maar we horen vast nog wel iets van je.
Cuidado XHilde

Claudia

Jeeeee, Inge, wat zie je er stralend uit op de foto's. Zo ziet puur geluk er dus uit! Wat een goede beslissing was het van je, om te gaan!

Jij ook fijne feestdagen, waar dan ook!

x Claudia

Kiki

Lieve Inge, je verhalen zijn heel beeldend. Ik zie je al helemaal lopen daar met een lach op je gezicht. Op je foto's straal je een en al geluk uit. De feestdagen zullen vast ook heel speciaal worden, waar je ook mag zijn. Dikke kus

Inge

Dag allemaal, wat een super leuke berichten van iedereen. Ik voel me hier inderdaad heel happy!! Het spaans gaat ook steeds beter! Ik geniet iedere dag.

Ik wil graag nog even reageren op het bericht van 'oppassen.' Heel erg lief dat je me waarschuwt, maar onnodig. Heb me van te voren goed laten inlichten door Lidia, Daniël en Marina. Zij komen hier vandaan en hebben me precies verteld wat ik wel en niet kan doen. Ik weet dus ook hoe La Boca is ( na 1 maand) en mensen die mij kennen weten dat ik niet in gebieden zou lopen die onveilig voor me zijn. Het is goed bedoeld: maar zit niet te wachten op dit bericht. Dus moedertje Ans van me: don't worry ;-)!

Hasta luego en beso voor iedereen!!!

Karlijn

Hee schattie :-)
Hoe is het inmiddels met je tango-skills? Supergaaf dat je over binnenkort in de jungle zit!! En dan ook nog watervallen in Iguazu en daarna de bergen in.... lekkerr horr! Wel een indrukwekkend verhaal van die moeders, jeetje iedere donderdag al 33 jaar lang! Ik ben benieuwd hoe je het ervaren hebt..
Hier gaat 't redelijk, ik ben weer druk op en neer aan het reizen tussen Utrecht-Amsterdam en Nijmegen om te werken en de opleiding te volgen en dat begint me een beetje op te breken.. In februari blijf ik 2 nachtjes in een hotel in Noordwijk met mijn moeder, dus daar kijk ik erg naar uit. Misschien ga ik dan ook nog met Anneloes naar Marokko, dat zou helemaal super zijn. Even de zon opzoeken!
De foto's zien er trouwens goed uit,

Tot skype's ;-)

Liefs xx

Loes

Heej Inge,
Wat een leuke verhalen allemaal. Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar. Fijne feestdagen toegewenst en ik lees je volgende verslagen wel weer.
Doeg kus Loes

Ans

Goede reis naar de watervallen!!!
Verheug me al op de mooie kiekjes die zullen komen.
Hoop dat we in Peru weer kunnen skypen.xx
Mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!