inge1984.reismee.nl

Carnaval Cajamarca

Plets, ik krijg een grote emmer water over me heen. Op het dak staat een groep jongens kei hard te lachen. Bam, een waterballon in mijn nek en daarna een tegen mijn kont. Het is carnaval in Cajamarca. Net even iets anders dan de Brabantse carnaval!!!

Zaterdag:

Wanneer ik op zaterdag de deur uit ga, op weg naar mijn vriendin Sarah en haar man Paul, kom ik de eerste groep al tegen. Besmeerd onder de verf, kletsnat met trommels, trekken zij de stad door. Ik word al snel opgemerkt door een groep jongens. ´Hey, dat is interessant, een extreem lange vrouw die nog niet besmeerd is´. Ik vlucht gillend de garage in van een Peruaan….. de mensen buiten staan mij uit te lachen.Mijn tweede poging mislukt ook. Ik ga de garage uit…. en daar kom ik weer een groep met verf en water tegen. Ik vlucht weer de garage in….de man van het huis is erg aardig en helpt me een taxi in. De taxichauffeur protesteert wanneer hij hoort dat ik het centrum in moet. Het zijn vandalen die jongeren. Ze besmeren heel de stad ( huizen, auto’s). Hij wil niet vertrekken. Na even te praten, rijdt hij toch weg. Hij moppert. 100 meter verderop……plets……. de auto zit vol verf!!! Ik moet stiekem lachen….. de man moppert….. ´disculpa ( sorrie)´ zeg ik…… hij zet me uit de taxi.....4 blokken van het huis van Sarah….. al rennend kom ik veilig aan.

Vanuit Sarah vertrekken we met de taxi naar vrienden Jorge en Juan. De taxi staat buiten al klaar met het zusje en nichtje van Paul. Wanneer ik in de vieze taxi spring zitten twee jonge meisjes, besmeurd onder de verf, te giechelen. Ze zijn al te pakken genomen toen ze stonden te wachten op de taxi. Bij Jorge aangekomen worden we verwelkomd met emmers waters en balonnen door een groep mannen. Daarna gaan ik en Sarah met Jorge naar achter om een emmer verf te maken. Het is poeder, vermengd met water. In onze handen krijgen we een handje verf, het lijkt net klei. Buiten wordt het een kliederboel. Iedereen wordt besmeerd. Hoofd, t-shirt, broek. Gewapend gaan we op pad naar het centrale plein in de stad. Onderweg worden balonnen naar ons gegooid. Gelukkig is het heerlijk weer. De zon schijnt. Ik heb me ingesmeerd met factor 50, oude kleren aan. Kom maar op!

Op het plein kijk ik mijn ogen uit. In het begin ben ik nog een beetje bang voor de verf etc. Maar de mensen zijn gelukkig aardig voor me. Ik word ‘rustig ingesmeerd’…… en wordt niet ‘bekogeld’……. De sfeer is goed. Er speelt een band typische Cajamarcaanse carnvalsmuziek, weina, salsa en merengue. De mannen en vrouwen springen in het rond. Ik word verschilende keren ten dans gevraagd door vrienden van Jorge, Juan en Paul. Zo dans ik de hele middag door! Wat een topsfeer!

Zondag:

Om 10 uur ’s ochtends sta ik voor het ouderlijk huis van Luz Marina. Pim en Luz lopen zoals ieder jaar met een groep van 40 mensen mee met de optocht. De kostuums worden aangetrokken, foto’s worden gemaakt en gaan met die banaan.

Ik loop met de groep mee naar het startpunt van de optocht. We trekken met een stoet, met veel muziek….de stad door. Voor Pim is de optocht meteen een reclamemiddel voor zijn ijszaken. Mensen herkennen hem en roepen ‘Holanda Holanda’. Ook ik ben een bezienswaardigheid. Met mijn lengte steek ik overal 2 koppen bovenuit.

Langs de weg zitten mensen al klaar voor de optocht die pas later gaat beginnen. Pim moet af en toe stoppen voor een foto. Hij is net Sinterklaas….. kinderen, maar ook volwassenen willen met hem op de foto.

Bij het startpunt aangekomen kijk ik mijn ogen uit. Wat een grote groep kleurige mensen. Schitterende kostuums zoals ik ze nog nooit gezien heb. Na een aantal foto’s gemaakt te hebben, loop ik helemaal terug naar de Plaza de Arma. Daar zijn 2 canadese ‘vrienden’ die ik ken van Huanchaco. Terwijl ik naar ons meetingpoint loop voor de ijszaak word ik door het publiek bekogeld met balonnen. Iedereen moet hard lachen. Ja…. Ook vandaag mag het water niet ontbreken!

Terwijl de optocht met loopgroepen voorbij trekt moeten Alexandra, Joel en ik opletten dat we niet bekogeld worden. Naast me staat een Peruaanse man met zijn kinderen…… ik leen zijn waterpistool en doe gezellig meeJ! Ik zal die Peruanen ook eens te pakken nemen! Na 2,5 uur gekeken te hebben in de gloeiende zon, begint het helaas kei hard te regenen. Het blauwe zeil wordt uitgedeeld. Pim en Luz komen in de stromende regen voorbij getrokken. Gelukkig kunnen ze nog lachen en dansen voor de jury. Ze kunnen namelijk vandaag een prijs winnen. Deze hebben ze overigens al 3 jaar op een rij gewonnen!

Maandag:

Sarah en Paul staan om 12 uur voor de deur. Ik pak mijn rugzak met drinken, snoepjes en mijn blauwe zeil mee. Vandaag is ’de grote’ optocht. Naast de loopgroepen zijn er nu ook praalwagens. De kind (6-12) en jeugd prinsessen (17-21)zijn ook van de partij. Aan de kant van de weg zijn tribunes gebouwd. Het is al super druk. Een plek vinden wordt dus moeilijk. We lopen met zijn 3-en door de massa heen.

PLETS!! We zijn nog geen 200 meter ver en daar hebben Sarah en ik al een emmer water over ons heen. Meteen daarna volgen de waterbalonnen en het waterpistool…..er wordt hard gelachen. Ik heb vandaag ontzettend last van mijn buik, dus vind het iets minder grappig. Ik wil niet nog natter worden, dus ik trek mijn blauwe zeil aan en zet mijn zonnebril op. Wanneer mensen je angstig zien kijken, ben je helemaal een mikpunt! Na een 10 minunten gelopen te hebben vinden we een plaatsje voor de uni. We hebben goed zicht en zijn niet makkelijk te bekogelen. Na 3,5 uur genoten te hebben van de kleurige, swingende optocht, met schitterende kostuums en wagens…. besluiten we te gaan.

De weg naar huis is voor mij iets beter te doen. Ik trek het zeil over mijn kop, mijn zonnebril op …. Undercover sluip ik door de stad. Sarah heeft minder geluk met haar blonde haren en blauwe ogen. Net voordat we thuis zijn krijgt ze haar laatste emmer over haar hoofd heen.

Reacties

Reacties

Ria

Heij, hier is het carnaval voorbij en iedereen is weer heelhuids thuisgekomen. Het was weer leuk maar ben toch blij dat het voorbij is. We hebben met de boskamp een 3e prijs gehaald in Zijtaart en geen prijs in Veghel! Die hebben dus geen humor! We hebben geen water- en verfbad gehad, wel hagel en regen maar het viel gelukkig allemaal mee. Geniet nog van de leuke en vrije tijd want die tijd gaat veel te snel!!
dikke kus XX ria

Milou

Leuk verhaal Inge! Zal een hele beleving zijn geweest!

Inge

Hey!! Dankjewel Milou! Ik ga zeker genieten Ria!! Helaas kan ik op dit moment geen foto´s van de carnaval uploaden voor deze site ... hoop dat het morgen wel kan! A.s. vrijdag reis ik af naar het zuiden om daar een aantal mooie plekken te bezoeken. Ik houd jullie op de hoogte! xx

Hilde

Time flies! Mooie foto's weer :-)
Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
Hasta luego X

Marian

Dus toch carnaval gevierd en hoe.....Wel fijn dat het lekker warm is, dat was hier inderdaad wel anders.Ik snap wel dat je zwaar bekogeld bent, zo'n lang mens steekt overal bovenuit en lijkt een goed doelwit. Tot volgende keer, liefs uit mistig Brabant !

Neis

Ha chica, super verhaal weer! Ik heb geen caranaval gevierd. Volgend jaar wil ik zeker wel een dag gaan! Hopelijk kan ik Luke een dag mee sleuren. Hij kent het niet. Maar ja als echte brabander moet je zoiets wel vieren.
Heeel veel plezier!!!!!

Xxxx

francien

Wat een ontzettend mooie foto's op facebook en dan met dit verhaal erbij kom je helemaal in de goede sfeer.... Water en Verf maken het helemaal bijzonder, heel leuk om zoiets aparts mee te maken. Wij vonden de optocht in maastricht ook heel leuk maar dan mis je wel wat warmte... We wachten nu op het voorjaar, als het goed is komen er een paar dagen met zon!
Groeten van ons allemaal.
ps. Elske komt zaterdag en gaat dan voor het eerst zelf autorijden, even wennen voor ons!

Sanne

Hi Ing,
Leuk verhaal weer hoor! En mooie pics! Cool!
Waar ga je allemaal naar toe in het zuiden?
Xx

Yvonne

Hola chica!
Gaaf verhaal weer, supergaaf om dat feestje daar mee te maken. Nog een maandje te gaan dus geniet nog even :-). Kus!

Ans

Hallo meisje.
Je hebt niets te veel gezegd!!
Een heel leuk verhaal.
Veel succes de komende dagen. Ik hoop dat alles naar wens en volgens je planning zal verlopen.XX

Cissy

:D Leuk verhaal! Is idd heel wat anders dan Brabants carnaval ;)
Veel plezier nog, kus!

karlijn

hahah wat een bende moet het daar zijn geweest in de stad! Geweldig :-) ik kan me idd wel voorstellen dat je het bekogelen op een gegeven moment zat wordt, ghehe.. Maar het lijkt me een erg leuke ervaring om een keer meegemaakt te hebben! Jammer dat er niet zoveel foto's van de optocht op staan (zal vast ook wel moeilijk te maken zijn met al dat water en verf om je heen) Volgens mij dossen die mensen zich daar namelijk flink uit en was wel benieuwd hoe dat eruit zag :-) Weer een leuk verhaal chica!
Liefs en kus

Ireen

Is weer eens iets anders dan in Brabant, hè? Heb je nu een vastentrommeltje? Ik heb de carnavals vakantie doorgebracht in la douce France. Heb je boek gelezen! Ligt in je postvakje op je te wachten,ha ha.
Liefs en tot over niet meer zo heel lang!

Paula

Ha Inge,
Zojuist heb ik een aantal reisverslagen van jou gelezen. Ik word bijna jaloers; wat een geweldige ervaringen doe jij op! En jouw verslagen zijn leuk om te lezen, je schrijft heel beeldend. Heel veel plezier de komende weken, geniet ervan !!

Je mentorkindjes

Hey Hallo,
Hoe is het daar?
Denish vraagt of je zijn opdrachten nog hebt nagekeken? En wanneer je op stagebezoek komt?
Loes vraagt, of je veel ijsjes verkoopt en een lekkere vent aan de haak hebt geslagen?
Laiza zegt: de helft van de klas gaat niet over, kom snel terug!!
Fenna vraagt: waar de foto is met de kaart van onze klas erop?
Lin wenst je nog veel plezier de laatste dagen.
Dit geld ook voor Rene en de rest van de klas.
Groeten van je mentorkindjes en van Marc

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!